Hagens bunader





 


Vi flytter på benken og skyver litt på stolen. Heidi Stuvik, butikksjef hos Husfliden Hamar, tar et skritt tilbake. Ingen av oss er riktig fornøyd. Ikke ennå.

Hva forbinder du med Husfliden? Jeg sender spørsmålet ut i lufta. 

- Garn, svarer en.

- Bunader, en annen. 

- Stoffer, svarer en tredje.

Butikksjef hos Husfliden Hamar, Heidi Stuvik


Garn og bunader

Alle svarene er riktige, men kanskje er det bunader og garn en først tenker på. I alle fall her på Hamar. Men det er mye annet også, slik som tøfler, pledd, nåler, lysestaker og søljer, bare for å nevne noe. 

Men først og fremst bunader. Husfliden Hamar har egen systue som både legger ut og tar inn, ved siden av å produsere flere modeller med manns- og kvinnebunader til nye generasjoner. Alt sammen med røtter i Hedemarkens gamle draktskikk.

Heidi henter andre varer i butikken og starter møbleringen av utstillingsvinduer i 2. etasje på CC Stadion i Hamar.


120 år.

Men nå? Nå tar vi opp igjen tråden fra husflidsbevegelsens første tiår. Husfliden er en av Hamars eldste virksomheter og har vært en del av bybildet i mer enn 120 år. 

Og en gang solgte Husfliden også møbler. Stoler, skap og bord som fant veien inn i de tusen hjem  sammen med håndvevde ryer, tepper, håndklær og gardiner. For håndverkere, ofte kvinner, var Husflidens utsalg et viktig tilskudd til inntektene når det ellers kunne  røyne på.

Mens Heidi rigger inne i butikken, står jeg utenfor og kjenner stoltheten vokse.


Stoler og bord

Det har vært langt mellom stolene i Husfliden Hamars vinduer de siste tiårene. Det har vært langt mellom produsentene også. Smaken tok en annen retning, bygdehåndverket forsvant gradvis etter krigen. Men nå, nå kan du komme innom butikken å se et utvalg av Disen Kolonials hagemøbler tre. Vi håndverksproduserer dem her på Hedemarken etter historiske forelegg,

Husflidens butikk er en eksplosjon av farger. En skikkelig godtebutikk for folk som ennå ikke har gått i den grå og beige fella.


Kombinere

Heidi leter frem noen fargerike ullpledd og prøver seg frem. Deretter puter fra Røros Tweed, en av de bedriftene som har klart omstillingen og satset på norsk kvalitet, design og produksjon. Tradisjonen er en bonus i kampen om kundene. Tradisjon og fornyelse er det egentlige varemerket. Til Røros Tweed, så vel som til Husfliden.

Barnetrillebåren "Morfar" blir prikken over í'en i utstillingen.

En sommerkveld

- Det gjelder å kombinere, sier hun, - både farger og materialer.

Hun danderer et av pleddene på den grønne spilebenken. Av dette blir det en inviterende sommerkveld, som om noen nettopp har lagt fra seg pleddet og bare er borte et lite øyeblikk. Det ser straks hyggelig ut. Så henter hun en tekopp og en lysestake og plasserer på bordet og det ser enda med tilforlatelig ut.

- Hva tror du?

Jeg nikker og kjenner at begeistringen tar meg. Disse tingene snakker sammen. Kvalitet liker kvalitet. Håndverk liker håndverk. 

Hun henter en snøreliv og legger på bordet. Fargene løfter hverandre gjensidig.

Snørelivet

Så legger hun et fargerikt rekonstruert snøreliv på bordet. De hører ikke sammen. Likevel ser det knæsjent ut. Både bordet og snørelivet er håndarbeid. Det tar timer og atter timer å produsere dem begge. Tid som folk normalt ikke har lenger, men som Husfliden likevel tar seg råd til.

Elin Rudi jobber også i butikken og har et sikkert blikk for hva som fungerer sammen i en utstilling. Jeg knipser dem i et konsentrert øyeblikk.

Øvelse gjør mester

- Mannsbunaden, den som mange kjenner som "Tømmerholenbunaden", er nesten bare håndsøm. Hun  peker bort på en av utstillingsfigurene. 

- Det er naturmaterialer og broderi og den er laget for å vare i generasjoner. Den kan arves og tilpasses. 

Det skal øvelse og kunnskap til for å produsere den, en kunnskap som vesentlig er håndbåren og som bare kan tilegnes  gjennom øvelse og møysommelig arbeid.

Ting  må ikke høre sammen for å være fint.


Two of a kind

- Det er ikke så langt mellom snørelivet og bordet som det kan se ut til, sier hun og tar et skritt tilbake. Som stilleben betraktet er det øyensfryd det som nå ligger foran oss. 

Jeg nikker gjenkjennende og tar en runde om alt verktøyet som skal til for å produsere våre møbler, om kjernevirke, linoljemaling, pensler og tradisjon. At  bunader og historiske hagemøbler er to sider av samme sak. Og begge er jo hjemmehørende på Hedemarken, våre møbelmodeller og deres bunader. Så og si grodd ut av jordsmonnet her.

- Laget for å vare, sier Heidi en gang til.

- Produsert med stolthet, omsorg og kunnskap, repeterer jeg.

Akkurat som Husfliden selv.

---------------

Les mer om Disen Kolonials hagemøbler her:

Ti år med hagemøbler

Det svundne er ikke bare en drøm

Aulestad

Adresse Toten

Tuengen allé 1b

Tre benker